• Afgelopen woensdagavond is Gerard van Ewijk op negenenzestig jarige leeftijd overleden. Gerard is geboren in Breukelen en verhuisde in de jaren 90, samen met de familie naar Gendringen.

In november 1993 kwam Gerard van Ewijk naar vv Gendringen toe. Zijn zoon Rick was 3 jaar maar wilde zo graag voetballen. Gerard stelde voor of hij anders op de zaterdagmorgen niet mocht gaan trainen. Er waren volgens hem nog wel meer enthousiaste jongens die wel wilde komen trainen.

En zo begon Gerard met zijn zoon Rick en jonge talentjes als Kelvin (ja, nummer 10 Kelvin Meijer) en Job (ja, nummer 5 Job Hendrixen) met trainingen voor de 3-4-5 jarigen bij vv Gendringen. En met succes. Gerard heeft dit tot en met 2018 vol gehouden en vele voetballers en voetbalsters hebben de eerste stappen op het voetbalveld gezet bij de trainingen voor 3-4-5 jarigen.

Ooit stond Gerard met een mooi artikel in de Gelderse Post en kwam Gerard van Ewijk zelf aan het woord over zijn ‘talentenfabriek’: “Als ze maar lol hebben, dat is voor mij het belangrijkste. Natuurlijk staat het plezier voorop, en laat ik de kinderen waar mogelijk hun eigen gang gaan. Maar ik leer ze wel echt om een bal te trappen en om deze af te stoppen. En spelenderwijs pakken ze een boel op. Ik train in principe altijd. En volgens mij willen de kinderen dat ook, we worden niet voor niets ‘de Bikkels’ genoemd. Ik denk dat het eerder de ouders zijn die er met koude omstandigheden van afzien om te komen. Tegenstanders die hier komen voetballen tegen onze jeugdteams staan niet zelden hun ogen uit te kijken. Maar natuurlijk vind ik zelf ook prachtig om deze jongens en meisjes op het veld te zien staan en geniet er elke keer weer met volle teugen van.”

Naast het trainen van de allerjongste pupillen, heeft Gerard in de loop der jaren ook verschillende jeugdteams, van pupillen tot junioren, getraind en begeleid. ’s Morgensvroeg bij de allerkleinste, was Gerard altijd de rust zelve en voelde alle kinderen zich thuis, welkom en vertrouwd. Elk kind keek de hele week uit naar het uurtje ‘voetballen’ met Gerard.

Maar ’s middags bij de junioren ging Gerard helemaal op in het spelletje en het voetbal van zijn team. Dan was Gerard bloedfanatiek en nadrukkelijk aanwezig bij het coachen van zijn jongens.

Ook bij de zaterdagtak van vv Gendringen heeft Gerard een belangrijke rol gespeeld en allerlei vrijwilligerstaken vervuld. Hij is er trainer, leider en ook jaren verzorger geweest. De hele familie was bij het voetbal betrokken want Anja stond in de kantine en zorgde ervoor dat de shirts weer keurig werden gewassen.

Gerard werd gewaardeerd binnen de club en alle spelers die onder Gerard hebben getraind en gespeeld, vertellen nog altijd enthousiaste verhalen over de training en begeleiding met Gerard.

Bij de Nieuwjaarsreceptie van 2019 werd door de vereniging op een warme en hartelijke manier afscheid genomen van Gerard als trainer van de 3-4-5 jarigen. In datzelfde jaar werd Gerard ook gehuldigd voor zijn 25-jarig jubileum.

Maar beter nog dan al deze woorden, zijn onderstaande foto’s die sprekend zijn voor de bevlogenheid van Gerard.

Met de dood van Gerard verliezen we in Gendringen een echt voetbaldier die jaren met heel veel plezier bij onze vereniging actief is geweest. Gerard namens vv Gendringen, hartelijk dank.

We wensen Anja, Natascha, Rick, de kleinkinderen en de verdere familie veel sterkte met het verwerken van dit grote verlies.

Bestuur vv Gendringen